Swartland
Terug na hoofblad

Losie word 'n kerk

•Johan Viljoen

Die historiese Vrymesselaarslosie in Prospectstraat op Malmesbury sal eersdaags die tuiste van die CRC Malmesbury-gemeente word.

Dié kerkgroep met meer as 90 gemeentegroepe landswyd, is in 1994 deur pastore At en Nyretta Boshoff gestig.

Die Vrymesselaarslosie is vyf jaar gelede deur 'n boorling van die dorp, Johann Treurnicht, gekoop toe die bestaande tak, oftewel losie, van die vrymesselaars hul werksaamhede na 'n ander bestaande losie in die Paarl verskuif het.

Sy pa, ds. Nic Treurnicht, was vroeër jare predikant op Riebeek-Kasteel en Malmesbury. Treurnicht is ‘n regsgeleerde en was 25 jaar verbonde aan Sanlam. Hy woon in Durbanville en is ook betrokke by eiendomsontwikkelinge soos die meenthuis-kompleks in Molstraat op Malmesbury.

Wimpie Taute, pastoor van CRC Malmesbury, het aan dié courant gesê dié gemeente is een jaar oud en het begin met ses lidmate.

Hy sê sy gemeente wat tans hul dienste in die banketsaal van die stadsaal op die dorp hou, het op die oomblik ongeveer 60 lidmate.

Die grootste gemeentes is in Bloemfontein, Pretoria en Johannesburg.

Taute vertel CRC beywer hulle om na die plaaslikge gemeenskap uit te reik en streef daarna om in die behoeftes van die moderne persoon te voorsien.

Hulle wil voorlopig teen die begin van Julie, as alles volgens plan verloop, hul eerste diens in dié historiese gebou hou.

Die Victoriaanse gebou met sy klassieke invloede, wat kenmerkend uit twee verskillende gedeeltes bestaan, dateer uit die 19de eeu.

Die Vrymessalaarstak, St Jan, is volgens dokumentasie in 1866 gestig en toe in die gebou van een van die lede, BJ Croeser, gehuisves.

Met sy dood het die tak die gebou bekom en na hul behoefte verander. Die tempel (agterste gedeelte) is in 1871 in gebruik geneem en 22 nuwe lede is ook by die geleentheid aanvaar.

In 1905 het die tornado wat baie geboue op Malmesbury beskadig of verwoes het, ook dié gebou ernstig beskadig. Dit is herstel en in 1907 weer in gebruik geneem.

dié courant het in 2014 berig Treurnicht het gesê hy het nie 'n spesifieke doel gehad met die aankoop van die gebou nie. “Ek voel dit is eintlik die staat se plig om na die instandhouding van ons ou geboue te kyk.

“Maar dit gaan nie gebeur nie en daarom moet ons maar probeer om sover moontlik die geboue in stand te hou.” Hy het bygevoeg dat dit altyd belangrik is dat dit op ‘n ekonomies haalbare wyse gedoen moet word. Die losie is ‘n pragtige gebou en ek sal graag die sigwaarde wil verhoog. ‘n Mens moet mooi dink: Dit is die soort plek wat ons kan inrig om ‘n stukkie van Malmesbury en selfs die groter Swartland te kan uitbeeld.”

Treurnicht het intussen baie geld aan restourasiewerk spandeer en het ook met die erfenisstigting beraadslaag oor die wetlike aspekte rondom sy beplande restourasiewerk. Dit het bygedra tot die vertragings en waarom die werk nou eers voltooiing nader.

Hunsinger glo in effektiwiteit

•Johan Viljoen

Mobiliteit begin nie by die eerste vier wiele nie.

Só sê Chris Hunsinger, Swartlander en vervoerkenner en die DA se nuwe Skaduminister van Vervoer in die nasionale parlement.

“Daar is drie vlakke van mobiliteitsversuim voor jy by vervoer met vier en meer wiele kom.

"Daar is eers voete, dan fietse en dan motorfietse.

“Lugfoto's,” verduidelik Hunsinger, “is 'n baie goeie hulpmiddel in ruimtelike ontwikkelingsplanne en 'n aanduiding van die beste roetes na bestemmings as jy kyk waar voetgangers loop.

“Dit is belangrik om voetpaaie te plavei en veiliger te maak en die ander vorme van mobiliteit te bevorder alvorens ons op pad- en spoorvervoer begin fokus.”

Hunsinger, 'n boorling van Bloemfontein en vir jare reeds 'n inwoner en oud-raadslid van die Swartland, is onlangs vir sy tweede vyfjaartermyn tot die nasionale parlement verkies.

Hy het in die vyfde parlement vir die Demokratiese Alliansie as adjunk-skaduminister van vervoer gedien en was nou betrokke by aksies oor  brandende vervoerkwessies.

Die DA-leier, Mmusi Maimane, het Hunsinger nou as sy skaduminister van vervoer aangewys.

Met 'n groot passie vir plaaslike regering, gesels Hunsinger oor die “voorreg om in die parlement te dien en die kiesers te verteenwoordig”.

Hy vertel van die aanpassing toe hy destyds uit 'n regerende plaaslike owerheid in die Swartland 'n paradigmaskuif moes maak om in die amptelike opposisie te dien.

“Maar jy kan ook 'n baie effektiewe rol daar vervul. Effektiwiteit is deel van my ingesteldheid. Ek kom uit besigheid.”

Hunsinger het aan dié courant vertel hoe die werk as 'n nasionale parlementslid dikwels geromantiseer word met lang ure by straatkafees en koffiewinkels. “Maar dit is harde werk en belangrik om so goed moontlik navorsing te doen om 'n opbouende bydrae te maak.”

Hy is ook die kiesafdelingshoof vir Bergrivier en baie trots op die groei wat sy party met die afgelope verkiesing in daardie kiesafdeling gehad het. Die kiesafdeling is ook in die unieke posisie dat al die wyke deur die party beheer word.

Hy sê dit is juis die werk in die kiesafdelings wat 'n parlementslid op die grond en in voeling met die mense hou. “Ons het 'n baie effektiewe kies-

afdelingskantoor wat elke maand tussen 260 en 300 mense sien oor rofweg 70 kwessies wat vir hulle belangrik is.”

Hunsinger is ook onlangs tot die Demokratiese Allianse se nuwe nasionale koukustesourier in die parlement verkies en sal as een van die party se swepe diens doen.

Hy vertel van sy werk in die vorige parlement en suksesse om onder meer die planne te stuit om 'n nuwe Padongeluk-voordeleskema met ekstra brandstofheffings saam met die “bankrot” padongelukkefonds te bedryf. Die planne is in Desember gestuit.

Hunsinger het onlangs ook 'n toekenning van APRAV (Vereniging vir die beskerming van padslagoffers) ontvang vir sy bydrae tot dié aangeleenthede oor die afgelope vyf jaar.

Die toekenning was vir sy “deurlopende professionele leiding en verbintenis tot die regte van slagoffers van padongelukke en die oppergesag van die reg, u bereidwilligheid om betrokke te raak wanneer 'n bedryf nie was nie, om volhoubare oplossings te soek om die lewens van padgebruikers te verbeter en vir die konstruktiewe strategiese vennootskap met APRAV - in die gees van ons pragtige land en sy mense”.

Hy is ook deel van die DA-span wat hul tot die hof genader het oor die regte van minderhede in die parlement en oningeligte besluitneming wanneer belangrike verslae nie na behore aandag geniet het nie.

Hunsinger sê hy het steeds 'n groot liefde vir plaaslike regering en het ook verlede jaar sy verhandeling by die Bestuurskollege van Suid-Afrika gedoen oor die verband tussen 'n skoon oudit en dienslewering.

Uit sy navorsing was dit duidelik dat die belegging in en skep van goeie dienslewering 'n groter opbrengs lewer ten opsigte van publieke persepsie as die werklike kapitale belegging wat gemaak word.

Hunsinger wil nou ook sy PhD aanpak oor 'n model/modelle om finansiële gesondheid by plaaslike owerhede te meet.

Gepols oor of, met hierdie uitgebreide navorsing en kennis oor plaaslike regering, sy kop terug staan na plaaslike regering, antwoord Hunsinger baie diplomaties: “Ek het 'n liefde vir plaaslike regering ja, maar ek sal gaan waar die party se bestuur dit die beste ag om my aan te wend.”

Oor die paaienetwerk, sê Hunsinger, met die ontwikkeling van Saldanha en die moontlikhede wat dit ontsluit, is daar ook nou vir die eerste keer gekyk na oos-wes-vervoer.

“Voorheen is daar net op noord-suid-vervoer gefokus.”

Dit kan selfs vervoer vanaf Saldanha na die N1 en die noorde nou in so 'n mate oopstel dat die moontlikheid om die skuif van die houervraghawe vanaf Kaapstad na Saldanha selfs nou ondersoek kan word.

Oor openbare vervoer en die My City-busdiens sê Hunsinger dit is belangrik om landelike publieke vervoer ook uit te brei.

Hy sê dit is 'n bewese feit dat publieke vervoer wat in sirkels werk, meer effektief is.

Daarom sal hy wil voorstel dat die My City Busdiens wat tans tot by Mamre bedien, Malmesbury op 'n sirkelroete insluit.

Ook dat die roete na die Helderberg wel ook op Stellenbosch stilhou en in die toekoms ook na die Drakenstein en verder uitgebrei word, aldus Hunsinger.

Safety first for agri

Agri Western Cape supports a rural safety plan presented to the rural safety policy committee by the Western Cape Government in a meeting on Thursday 6 June. New plans will be embarked upon in a consultative manner, with various players across the agricultural sector.

“Agri Western Cape appreciates that the Western Cape Government had agreed to meet with us as organised agriculture is a critical role player in the agri sector. Investment and crime don’t go hand in hand and the agricultural sector welcomes Minister (Ivan) Meyer’s invitation to join the newly established rural safety technical committee. We believe this is a huge step forward to create a safer and more enabling environment for farmers and farm workers to carry on with food production in a safe environment,” Jannie Strydom, Agri Western Cape CEO, said.

Premier Winde said: “The current lack of safety is first and foremost affecting our people, but also our economy. One of the biggest challenges we face in this province is to create jobs and grow the economy but in order to do that, you need an ecosystem to support it.

The number one hurdle we face is safety, we have to get that right. Before we even had the first cabinet meeting of this administration, three of our ministers had to go and visit families who had lost loved ones to murder. People need to feel safe and we need to be doing more to make that a reality across the province, in both our rural and urban areas.”

According to minister Meyer, people should not live in fear. Farmers cannot farm if they and their employees are constantly having to look over their shoulders.

The Western Cape Government committed to:

- The establishment of an inter-ministerial team. The heads of department of Agriculture and Community Safety have been advised to work together to establish the terms of reference by the end of the month. The team will report back to the provincial cabinet.

- Invite representatives from organized agriculture, organized labour and the police to join the rural safety technical work stream.

- Update the provincial rural safety plan, which was last reviewed eight years ago.

- Institute Watching Briefs for cases impacting rural safety which monitors the legal processes around specific cases after an arrest has been made.

- Refer matters to the Police Ombudsman

- Engage with district municipalities regarding their safety plans with a view to funding projects that focus on innovation, partnerships and technology.

Meyer added Agri Western Cape has indicated that they are happy with the steps taken thus far and support the Western Cape Government in this regard. “I look forward to developing partnerships with them and all stakeholders in this sector so that we can work together to solve these issues.”

Premier Winde said: “We are doing our best to make this province safe. Our urgent need however is for a strong and professional police service, and an effective criminal justice system. I will continue to raise matters with the police, pursue the inter-governmental dispute with the police Minister Bheki Cele, and raise issues of crime and safety at all levels of government, wherever possible.”

Nuwe huis vir teken

Die gedenkteken wat sedert 1961 teen die Botmanskloofpas op Riebeek-Kasteel te sien is, gaan moontlik binnekort verskuif.

‘n Kennisgewing deur Heritage Consult vir die hervestiging van die gedenkteken van die Pieter Cruythoff-ekspidisie, is onlangs gepubliseer as deel van ‘n publieke deelnameproses.

In 1661 is ‘n verkenningsgroep onder leiding van Pieter Cruythoff deur hul bevelvoerder, Jan van Riebeeck, gestuur om ondersoek na ‘n nedersetting in te stel. Hulle doel was om uiteindelik die plek van die fabelagtige “stad van goud”, beter bekend as Monomotapa te ontdek, wat hulle natuurlik nooit teëgekom het nie, verduidelik Chris Murphy, erfeniskonsultant van die Swartland Erfenisstigting. Murphy is ook die koördineerder van die Riebeekvallei-museum.

Pieter van Meerhof het hierdie ekspedisie geboekstaaf.

Hy vertel verder dat dié span op 3 Februarie 1661 in die omgewing van die nek tussen die berg wat deur hulle as Riebeek-Kasteel gedoop is  en die hange van Porseleinberg wat in ‘n suidelike rigting strek, aangekom het. Die groep het daarna noordwaarts vertrek.

Die gedenkteken is daarom ter herdenking van die tog onder leiding van Cruythoff vir die ontdekking van die nedersetting opgerig.

Die gedenkteken is drie eeue later deur Prof. HB Thom, die destydse rektor van die Universiteit van Stellenbosch, onthul.

Die spesiale geleentheid het kort ná die opgradering van die Botmaskloofpas plaasgevind.

Toe die R46 later reguit en wyer gemaak is, is die plek van die gedenkteken behou.

Die gedeelte van die grond waar die gedenkteken geleë is, is in 2003 by die plaas Botmaskloof ingesluit.

Publieke toegang was toe steeds toegelaat.

Rommel word nou op ‘n gereelde basis deur besoekers op die terrein gestrooi, wat die eienaar van die grond noodsaak om die terrein gereeld op eie onkoste skoon te maak.

Dié gebeure het die idee laat ontstaan om die gedenkteken te skuif.

Volgens Murphy bestaan die gevaar ook dat die gedenkteken beskadig kan word.

“Indien die eienaar die area tot die publiek afsper, sal dit geen toegang tot die gedenkteken tot gevolg hê, wat ook die funksie daarvan bevraagteken,” voeg hy by.

Drie gedenktekens was op ‘n stadium in die pas opgerig, naamlik vir die Pieter Cruythoff-ekspedisie, die Simon van der Stel-gedenkteken vir sy reis oor dieselfde pas in 1695 en nóg een vir die Afrikaanse taal.

Die laaste twee gedenktekens is reeds in 1985 verwyder en voor die De Oude Kerk (nou die Riebeekvallei-museum) op Riebeek-Kasteel hervestig. “Die rasionaal was dat, sou dit verskuif word, dit logies sal wees om die drie gedenktekens weer te herenig.”

Nóg ‘n plek wat moontlik oorweeg sou kon word, was die vierkant op Riebeek-Kasteel, maar die gedenkteken gaan oor die ekspidisie na die area.

De Oude Kerk word deur die Swartland Munisipaliteit geadministreur en is ook ‘n provinsiale Erfenisterrein. Toestemming vir die voorgestelde hervestiging van die gedenkteken na dié terrein by die museum, moes ook eers deur die raad bekom word, wat gedurende ‘n uitvoerende burgemeesterskomiteevergadering op 22 Mei verleen is.

- Charlotte Lesch

Cleaver:

Malmesbury Superspar spog met een van SA se beste slaghuise

Die onlangse Cleaver-toekennings het weer groot opgewondenheid en tevredenheid by Malmesbury Superspar veroorsaak, toe dié kettingwinkel se slaghuis as een van die beste slaghuise in die land aangewys is.

Die toekenningsgeleentheid, waar 2018 se wenners aangewys word, is onlangs in Johannesburg gehou.

Hier is Malmesbury Superspar as die nasionale wenner bekroon en het ‘n Platinum Cleaver-toekenning in die kategorie, supermark of kosmarkslaghuise vir hul prestasie ontvang.

Wenners is vanjaar vir die 14 keer sedert die Cleaver-toekennings in 2005 as ‘n inisiatief deur die Rooivleis Industrieforum van Suid-Afrika van stapel gestuur is, beloon vir hul slaghuise se uitnemendheid en hoogstaande kwaliteit.

Vanjaar was daar ‘n rekordtal van 40 000 benoemings. Malmesbury Superspar het hul eerste Goue Cleaver-toekenning as naaswenner in die Wes-Kaap in 2010 ontvang.

Sedertdien het dié bekroonde slaghuis ses Platinum Cleaver-toekennings as wenner in die Wes-Kaap ingepalm. ‘n Platinum Cleaver-toekenning, as nasionale wenner in hul kategorie, is vir 2012 aan Malmesbury Superspar toegeken.

Die Cleaver-toekennings is daargestel om die behoeftes van die verbruiker raak te sien en te bevredig deur die standaard onder slaghuise te verhoog. Daar word ook erkenning gegee aan slaghuise wat verbruikers se verwagtinge oortref met betrekking tot higiëne binne die slaghuis, kwaliteit rooivleisprodukte, die vlak van bevoegdheid deur die beste raad in die voorbereiding van maaltye te bied, asook waarde vir geld.

Verbruikers beskou op hul beurt die toekenning as ‘n seël van uitnemendheid en kwaliteit asook ‘n stempel van goedkeuring.

Die slaghuis word suksesvol bestuur deur Johanna Julies.

Jou Goeie Nuus - Gratis - Koerant met 'n Verskil in die Swartland - Ons dien en bou © die courant hou kopiereg op alle inhoud van hierdie webwerf en geen deel daarvan mag sonder die bestuur se toestemming gekopieer word nie.